Søvnproblemer i overgangsalderen

Søvnløshet i overgangsalder

Innholdet er godkjent av Mylans Medisinske stab og gjennomlest og korrigert på norsk av: Inger Øverlie, Dr.Med., Spesialist i Gynekologi og Obstetrikk 20200210T000000

Søvnproblemer er et vanlig symptom på overgangsalder.1 Det kan være problemer med å sovne eller at man våkner i løpet av natten.1 Hetetokter i overgangsalderen kan være en av årsakene til søvnproblemene.1

Søvnproblemer i overgangsalderen er helt vanlig, det kan være problemer med å sovne på kvelden og fortsatt føle seg trøtt når man våkner.1 Søvnproblemer i overgangsalderen fører til redusert energinivå, humørsvingninger påvirker den totale helsen, jobb og livskvalitet.1

Symptomer på søvnproblemer i overgangsalderen

Symptomene på søvnproblemer i overgangsalderen er1:

  • Problemer med å sovne
  • Våkner opp flere ganger i løpet av natten og har vanskelig for å sovne igjen
  • Dårlig søvnkvalitet (fortsatt trøtt når man våkner og trøtt i løpet av dagen)
  • Konsentrasjonsvansker og problemer med å holde fokus

Hva er årsaken til søvnproblemer i overgangsalderen?

I tidlig overgangsalder er det variasjoner i hormoner fra hypothalamus, hypofysen og eggstokkene, hovedsakelig østrogen og progesteron. Progesteron er et søvnfremmende hormon.1 Disse endringene i hormonnivåene er en forstyrrende prosess som gjør det vanskelig å sovne.2

I tillegg er det en dysfunksjon i temperatur «kontrollen» på grunn av reduksjon i østrogennivået.1,3 Det temperaturregulerende senter i hypotalamus og det søvnregulerende senteret i hjernen har en tett relasjon, dermed vil variasjoner i østrogennivået indirekte påvirke det søvnregulerende senter i hjernen.1 Vasomotoriske symptomer som nattesvette og hetetokter kan også føre til dårlig søvn. 3,4

Alvorlighetsgraden på søvnproblemene hos kvinner i tidlig overgangsalder er forbundet med stress, fysisk og psykisk helse, mistrivsel, tristhet, bruk av beroligende midler og forholdet til partner og familie.5

Hvordan fører hetetokter til søvnproblemer?

En hetetokt er en bølge med adrenalin som vekker hjernen når den sover, produserer svette og endrer kroppstemperaturen som kan forstyrre nattesøvnen.2 Adrenalin trenger tid på å komme ned til normalt nivå før du kan sovne igjen.2 Ifølge litteraturen/studier vil behandling av hetetokter føre til bedre søvnkvalitet.4

Komplikasjoner av søvnproblemer

Søvnproblemer kan påvirke kvinnen både mentalt og fysisk. De som sliter med søvnproblemer sier de har dårligere livskvalitet med blant annet1-3:

  • Mentale problemer som angst og depresjon
  • Dårligere prestasjon i jobben
  • Økt risiko eller alvorlighetsgrad av langsiktige sykdommer som hypertensjon og hjertesykdom

Behandling av søvnproblemer i overgangsalder

øvnløshet i forbindelse med overgangsalder kan behandles på følgende måter6:

  • Hormonbehandling (HRT) som inkluderer progesteron og eller/ lavdose østrogen. Oralt progesteron har en mild beroligende effekt, redusere våkenhet uten å påvirke kognitive funksjoner på dagtid, mest sannsynlig grunnet GABA-agonistisk effekt .6
  • Kognitiv adferdsterapi mot søvnvansker (CBT-I): kontrollerer eller fjerner negative tanker som holder deg våken.
  • Beroligende hypnotika har effekt på søvnproblemer. Langtidsbruk av beroligende hypnotika har bivirkninger og må brukes med forsiktighet.7
  • Antidepressiva kan ha positiv effekt både på søvnmengde og søvnkvalitet.7 I forhold til livsstil kan du gjøre følgende2,6:
  • Hold deg til faste leggetider/rutiner
  • Unngå eller begrens soving på dagtid
  • Tren hver dag
  • Unngå store måltider og drikke før du skal legge deg
  • Unngå koffein, nikotin og alkohol
  • Ikke legg deg før du er trøtt

Hvordan kan du unngå søvnproblemer når du har hetetokter i overgangsalderen?

Dersom hetetokter holder deg våken kan du prøve følgende2:

  • Holde deg kjølig ved å ha på deg løst og ledig tøy når du sover
  • Ha god ventilasjon/gjennomtrekk på soverommet for å unngå nattesvette og dårlig søvn
  • Unngå mat som gjør at du svetter (sterk mat), spesielt rett før du skal legge deg
  • Kilder

    1. Shaver JLF, Zenk SN. Sleep disturbance in menopause. J Womens Health (Larchmt). 2000 Mar;9(2):109-18.
    2. Insomnia. NHS UK. Available at :https://www.nhs.uk/conditions/insomnia/. Accessed 10 Oct 2018.
    3. Rossmanith WG, Ruebberdt W. What causes hot flushes? The neuroendocrine origin of vasomotor symptoms in the menopause. Gynecol Endocrinol. 2009 Jan;25(5):303-14.
    4. Ohayon MM. Severe hot flashes are associated with chronic insomnia. Arch Intern Med. 2006 Jun 26;166:1262-8.
    5. Cuadros JL, Fernandez-Alonso AM, Cuadros-Celorrio AM et al. Perceived stress, insomnia and related factors in women around the menopause. Maturitas. 2012 Aug 1;72:367-72.
    6. The NAMS 2017 Hormone Therapy Position Statement Advisory Panel. The 2017 hormone therapy position statement of The North American Menopause Society. Menopause (New York, NY). 2017 Jul;24(7):728-753.
    7. Attarian H, Hachul H, Guttuso T, Phillips B. Treatment of chronic insomnia disorder in menopause: evaluation of literature. Menopause. 2015 Jun;22(6):674-84.

Behandling av overgangsplager

Behandling har som mål å lindre symptomer og forbedre livskvalitet. Les mer om Behandling.